Na zes blogs over allerlei mogelijke conflicten die voort kunnen komen uit bedrijfsovernames zou je bijna gaan twijfelen of je er nog wel aan moet beginnen. Het is inderdaad zo dat bij bedrijfsovernames van alles mis kan gaan waardoor vervelende conflicten kunnen ontstaan. Veel is echter te voorkomen. Een probleem is dat veel mensen maar één of een enkele keer hun bedrijf verkopen en daardoor onnodig in valkuilen trappen. Daarom in deze blogs een aantal tips vanuit mijn ervaring als overnameadvocaat hoe overnamegeschillen te voorkomen.

Goed communiceren

Goede communicatie in een overnametraject is cruciaal. Maak wensen en ideeën in een vroeg stadium bespreekbaar, ook als partijen onderling. De ervaring leert dat partijen hier later vaak nog beter op aanspreekbaar zijn dan wat op papier staat. Een goede verhouding tijdens het traject kan na het traject er ook voor zorgen dat een probleem makkelijker in beider belang op te lossen is.

Schuif problemen niet vooruit

Soms bestaat de neiging om problemen vooruit te schuiven. Partijen komen niet uit de koopprijs en spreken daarom maar een onduidelijke earn out af. De discussie is voor dat moment misschien opgelost, maar keert later als een boemerang terug. Soms worden contractuele bepalingen ook bewust vaag gehouden omdat er anders te veel discussie ontstaat wat de deal in gevaar brengt. Ook dat is een recept voor gezeur achteraf.

Geen verkeerde zuinigheid

Laat u niet verleiden tot verkeerde zuinigheid. Het kan aanlokkelijk zijn om tienduizend euro te besparen door zelf het due diligence te doen of door een oude bekende naar het koopcontract te laten kijken. Dat is echt verkeerde zuinigheid. Een investering in deugdelijke begeleiding op financieel, fiscaal en juridisch terrein is heel snel terugverdiend als daarmee discussies waarmee miljoenen zijn gemoeid kunnen worden voorkomen.

Ken uw eigen bedrijf of het bedrijf dat u gaat kopen

 Cruciaal is ook dat u als verkoper uw bedrijf kent, ofwel als koper het bedrijf dat u wilt gaan kopen. Het is belangrijk om te weten waar de risico’s zitten, zodat die vakkundig afgedekt kunnen worden. Een zorgvuldig due diligence met goede inzet van beide partijen is hiervoor onmisbaar.

Houd het simpel

Houd afspraken het liefst zo simpel mogelijk. Voor bijvoorbeeld een earn out of een herinvestering geldt dat als je hem niet afspreekt, je er ook geen gedoe over kunt krijgen. Een regeling als een earn out kenmerkt zich ook door een hoge mate van complexiteit, waardoor het voer is voor discussie. Dit punt geldt ook voor alle andere bepalingen uit de transactiedocumentatie. Laat het u uitleggen. Als u een afspraak vervolgens niet begrijpt, is hij simpelweg te moeilijk!

Voorkom open eindjes

Open eindjes zijn vaak de oorzaak van discussie. Daarbij speelt een belangrijke rol dat partijen na de closing (notariële levering) vaak uit de ‘transactiemodus’ gaan, waardoor het veel moeilijker is om nog iets in goed overleg op te lossen. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk zaken vooraf te regelen en uit te onderhandelen en de open eindjes te beperken.

Schakel tijdig hulp in

Toegegeven, deze laatste tip heeft een hoog ‘Wij van WC-eend’-karakter. Toch is het de beste tip die te geven is. Vroegtijdig deskundig en ervaren advies is cruciaal om uw bedrijfsovername tot een goed einde te brengen.

Neem voor vrijblijvend advies over een bedrijfsovername of overnamegeschil contact op met overnameadvocaat dr. Auke Dijkstra via adijkstra@watermill.nl of 030-3074910.

Lees alle blogs uit deze serie:

Veelvoorkomende overnamegeschillen (i): Geschillen over de koopprijsberekening

Veelvoorkomende overnamegeschillen (ii): Earn out-geschillen

Veelvoorkomende overnamegeschillen (iii): Geschillen door samenwerking na transactie

Veelvoorkomende overnamegeschillen (iv): Concurrentie na bedrijfsovername

Veelvoorkomende overnamegeschillen (v): Lijken in de kast

Veelvoorkomende overnamegeschillen (vi): Conflicten met de overnameadviseur

 

 

Auke Dijkstra